Mit tehetek érted - egy rendhagyó háztartás történései

Kövesd az OriflameMindenkinek blogomat. Iratkozz fel az orimindTV-re és az orianagyor csatornára
De ne gondold, hogy a szépségápolás csak kívülről történik. Külső-belső harmónia keresgélése az igazi feladat.
Így szó lesz itt mindenről, ami történhet velünk - változzon tapasztalattá az élmény, és megosztani való tudássá.

2014. október 31., péntek

Tudástár: A rost fontossága a táplálkozásban

A táplálkozási ajánlások egészséges felnőttek számára 25-35 g rostbevitelt javasolnak naponta.

Az élelmi rostok növényekben előforduló olyan szénhidrátok, amelyek ellenállnak a gyomorsav és az emésztőenzimek hatásának, így szinte érintetlenül érkeznek a vastagbélbe, hogy ott kifejtsék jótékony hatásukat.
Kétféle rostot különböztetünk meg: oldhatatlan rostokat, amelyek a növények héj részében fordulnak elő, pl. a teljes őrlésű gabonafélék esetében, valamint oldható rostokat, amelyek főleg a gyümölcsök belsejében találhatók pektin formájában. 
Fontos, hogy rostot együnk, mert:
  • Kihagyhatatlan szereplői a fogyni vágyók energiaszegény étrendjének. Egyrészt a rostdús nyersanyagokat tovább rágjuk, másrészt kellő mennyiségű folyadékkal együtt fogyasztva azt a gyomorban megkötik, így növelve a jóllakottság-érzetet.
  • Megkötik a bélben a koleszterint, akadályozzák a zsírfelszívódást, koleszterin-csökkentő hatással bírnak.
  • Lassítják a cukrok felszívódását, amely hatás mind az egészségesek, mind a túlsúlyosak, cukorbetegek számára kedvező, hiszen kiegyensúlyozottabb vércukorszintet eredményez.
  • Táplálékul, táptalajul szolgálnak a vastagbélben lakó „jó baktériumoknak”, ezáltal elősegítik az egészséges bélflóra kialakulását, fenntartását.
  • Segítik a beleink működését – így a székrekedésre hajlamosak számára létkérdés, hogy rostban gazdag nyersanyagokat és melléjük napi legalább két liter folyadékot fogyasszanak, hiszen a rostok a folyadékkal együtt fogyasztva tudják csak kifejteni jótékony hatásukat.
Rostok az étkezéseinkben:
  • A reggelink tartalmazzon teljes őrlésű kenyeret, szezonális friss zöldségeket: paradicsomot, paprikát, salátaleveleket, újhagymát.
  • A tízórai és az uzsonna ételei remek alkalmat jelentenek a rostbevitel fedezésére. Segít, ha elhatározzuk, hogy egyik kisétkezésünk gyümölcsös lesz, a másikban pedig legyen korpás keksz, gabonapehely joghurttal, kefirrel kiegészítve.
  • Az ebédben és a meleg vacsorákban mindenképp szerepeljen zöldség: leves, főzelék, párolt zöldség vagy friss saláta formájában. A hagyományos köretek közül is részesítsük előnyben a magasabb rosttartalmúakat a barna rizst, a teljes őrlésű tésztákat. A hideg vacsorák elengedhetetlen összetevői a teljes őrlésű kenyerek és a zöldsaláták. Recepteket itt találhattok.

Fogyni vágyók gyakran a gyorsabb, hatékonyabb fogyás érdekében elhagyják a kenyeret és a köretet az étrendjükből. Azt azonban fontos látni, hogy ha ezek a fontos rostforrások elmaradnak, akkor elfelejthetjük a rostok áldásait: a jó bélműködést, az egyenletes vércukorszintet, vele együtt a jó közérzetet és nem utolsó sorban a jóllakottság-érzést – ami lássuk be, nem utolsó szempont a fogyókúra idején.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése